به پرمحتواترین وبلاگ کاربران اینترنت خوش آمدید

عکس - کامپیوتر - ترفند - فتوشاپ - فیلم و کارتون - اینترنت - بیوگرافی - آموزش - یاهو و گوگل - جوک - sms

به پرمحتواترین وبلاگ کاربران اینترنت خوش آمدید

عکس - کامپیوتر - ترفند - فتوشاپ - فیلم و کارتون - اینترنت - بیوگرافی - آموزش - یاهو و گوگل - جوک - sms

معرفی اسلحه ژ۳

 

 

بیش از 35 سال است که سلاح ژ 3 مدل آ۳ ( بهترین مدل ژ۳ ) به عنوان اسلحه سازمانی در اختیار ارتش و نیروهای مسلح ایران می باشد. 

 

تاریخچه ژ۳ در ایران
بیش از 35 سال است که سلاح ژ 3 مدل آ۳ (بهترین مدل ژ۳) به عنوان اسلحه سازمانی در اختیار ارتش و نیروهای مسلح ایران می باشد.این سلاح در ابتدا بصورت تعداد محدودی توسط کارخانه هلکروکخ اقدام به راه اندازی خط تولید این سلاح در صنایع مسلسل سازی ارتش ( جنگ افزار سازی فعلی ) نمود.بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی متخصصین آلمانی ایران را ترک کردند.در جریان پیروزی انقلاب اسلامی با هجوم مردم به کارخانه و اشغال آن بسیاری از مدارک فنی و ابزار آلات تولید آن معدوم و مفقود گردید.سپس با تلاش متخصصین متعهد و انقلابی ایرانی کارخانه ، خط تولید بازسازی و راه اندازی گردید.این سلاح خوب به کیفیت بالا ساخت و مونتاژ در تعداد بالا و ساخت ارزان معروف بوده و در برابر بعضی از شرایط محیطی مثل گرد و غبار و آلودگی های ناشی از اشتعال باروت در هنگام شلیکر حساس نمی باشد این اسلحه اصلا نیاز به نظافت ندارد.بدلیل استفاده از این سلاح در ارتش ایران و انعقاد پیمان منحله سنتوبین سه کشور ایران ، ترکیه و پاکستان ، این دو کشور نیز نسبت به انتخاب این سلاح برای نیروهای مسلح خود مبادرت ورزیدند ، و هم اینک تولید سلاح ژ3 تحت امتیاز شرکت هلکروکخ در این دو کشور ادامه دارد. 


 تاریخچه جهانی ژ۳ 

در طول دهه پنجاه ارتش آلملن غربی همانند سایر ارتش های کشورهای عضو ناتو نیاز به یک سلاح انفرادی با قابلیت شلیک فشنگهای51* 62/7 ناتو را احساس می کرد.در ابتدا آلمان ها سلاح اف ان فال FN FAL ساخت بلژیک را برای این منظور انتخاب کردند.در سال 1956 با ایجاد تغییراتی در سلاح سیرکا شوروی ارتش آلمان سلاحی تحت نام G1 ا تولید نمود.( لازم به ذکر است که سلاح سیرکا مادر دو سلاح معروف کلاشینگف و CEMTE که خود مدل ابتدایی سلاح ژ3 است ، می باشد این سلاح شاهد تحولاتی با دو نگرش متفاوت در طول تغییرات خود بوده است که یکی نگرش روسها و آقای کلاش نیکف بوده و دیگری نگاه اروپای غربی و مهندسان شرکت CEMTE اسپانیا و نهایتا شرکت هکلرو کخ آلمان بوده است) بنا به دلایل واضحی آلمان ها خاستار به دست آوردن خودکفایی و تولید این رده از سلاح ها بودند.در ابتدا تقاضای ساخت اسلحه fal بلژیکی در آلمان مطرح شد که این امر از سوی کشور بلژیک به دلیل مشکلاتی که ارتش آلمان در هنگام اشغال آن کشور در زمان جنگ جهانی دوم برای آنها ایجاد کرده بودند با مخالفت روبرو شد.در نتیجه آلمان ها متمایل به کارخانه اسلحه سازی Cemte شدند.یک مدل از سلاح های ساخت کارخانه مذکور با نام مدل A مورد پسند ارتش آلمان واقع گردید و آنها توانستند امتیاز تولید آن را از کارخانه اسپانیایی خریداری نموده و خط تولید آنرا به آلمان و کارخانه هکلروکخ در شهر اوبرندورف ( هم اینک کارخانه هکلروکخ در این شهر می باشد ) انتقال دهند.در سال 1959 ارتش آلمان غربی با تکمیل و بهینه سازی طرح نهایی سلاح Cemte مدل A ، اسلحه ژ3 را به جهانیان معرفی کرد از آن زمان تاکنون اسلحه ژ3 در بسیاری کشورها ( نزدیک به 50 کشور جهان ) بکار گرفته شده این سلاح در مدل های پیشرفته تر مانند آ۳ که سلاح سازمانی ارتش ایران است ساخته شده و بهترین مدل ژ۳ به شمار می آید چندین کشور هم اینک در حال تولید این سلاح تحت لیسانس کارخانه هکلروکخ آلمان می باشند.کشورهای ایران یونان ، پاکستان ، ترکیه و پرتغال از این جمله اند.  

 

 

 

مشخصات:
1) جنگ افزاری است خودکار که بوسیله ناظم آتش بصورت خودکار و به ضامن در می آید.
2) تنها اسلحه انفرادی در جهان که داغ نمی کند و لوله آن انحراف پیدا نمی کند.
3) با فشار مستقیم گاز باروت مسلح می شود.
4) با خشاب 20تیری تغذیه میشود .
5) بوسیله نفر حمل میشود.
6) دستگاه نشان روی آن بسادگی قابل تغییر و تنظیم است 

 

مختصات :
1) کالیبر 62/7میلیمتر (30/0اینچ)
2) وزن بدون خشاب ۱۰۰/4 کیلوگرم
3) طول سلاح بدون سرنیزه 5/102 سانتیمتر
4) سرعت ابتدایی گلوله در ثانیه اول ۱۲۰۰ متر بر ثانیه
5) نواخت تیر بطور علمی ۷۰۰الی۷۵۰ تیردر دقیقه
6) نواخت تیر بطور عملی ۲۰۰الی ۲۵۰ تیر در دقیقه
7) تعداد خان 4 عدد
8) گردش خان از چپ به راست
9) برد مفید ۱۰۰۰متر
10)  برد موثر4000 متر
11) برد نهایی 7000 متر
 

 

 

 

سازمان و خدمه :جنگ افزار ژ-3 سلاحی است انفرادی ،دارای یک نفر خدمه در کلیه رسته ها. 

 

نواع قنداق:
چوبی - پلاستیکی -  کاچویی -  فلزی کشویی 

 

مقدورات:
1. قدرت زیاد نسبت به تفنگهای مشابه با اندازه طول فشنگ و مرمی.
2. دقت تیر به خاطر طول مناسب لوله.
3. مجهز به دوربین برای استفاده در مسافتهای بیشتر از ۱۰۰۰متر .
۴. لگد کم نسبت به سلاح ام۱۶.
۵. موارد گیر نسبت به دیگر سلاح های انفرادی بسیار کمتر است. 

 

 

 

 اعمال مکانیکی سلاح: 


اعمال رفت:۱. تظاهر:عبارت است از ظاهر شدن یک عدد فشنگ در مسیر گلنگدن توسط فشار صفحه خوراک دهنده.
2. ادخال:عبارت است از هدایت یک عدد فشنگ در مسیر گلنگدن که توسط شاخه های گلنگدن در اثر پیشروی آلات متحرک فشنگ مزبور را در مسیر گلنگدن قرار گرفته توسط شاخه های گلنگدن به داخل لوله هدایت می گرددوعمل ادخال انجام می شود.
3.بسته کردن:
ضمن پیشروی آلات متحرک پیشانی جنگی گلنگدن به ته خزانه لوله چسبیده و عمل بسته شدن انجام می گیرد.بنابراین بسته شدن برخورد پیشانی گلنگدن به ته خزانه لوله می باشد.
4. چفت شدن:چون در موقع بسته شدن پیشانی جنگی به ته لوله برخورد می کند در این حال بدنه آلات متحرک در اثر فشار فنر ارتجاع هنوز به سمت جلو حرکت می نماید در نتیجه این فشار به هادی سوزن منتقل می گردد و سبب می شود که غلطکهای روی هادی سوزن حرکت نمایند و از داخل گلنگدن خارج می شود و در داخل مقر خود در بدنه قرار می گیرد.
5. ضربت زدن:در موقع چفت شدن فاصله سوزن وپیشانی جنگی کم می گردد وهنگامی که ماشه می چکانیم چخماق به ته سوزن ضربت زده و نوک سوزن از سوراخ پیشانی جنگی خارج شده و به ته چاشنی فشنگ ضربت می زند.  

 

اعمال برگشت:ـ زمانیکه آلات متحرک در اثرفشار گازباروت به عقب حرکت می نماید اعمال زیر انجام میشود:
1. رها شدن:فشار گاز باروت به پیشانی جنگی گلنکدن سبب می گردد که غلطکها به مارپیچهای مقر خود برخورد نموده و به داخل گلنکدن برود و در نتیجه به هادی سوزن فشار آورد و فاصله بین گلنکدن متحرک را برقرار می نماید.
2. باز شدن:جدا شدن پیشانی جنگی گلنکدن از ته خزانه لوله.
3. مسلح شدن:
ضمن عقب نشینی آلات ماهیچه تحتانی آلات متحرک چخماق را به عقب می خواباند ودر نتیجه سرپایه آتش با دهانه عقبی چخماق درگیر میشود و جنگ افزار مسلح میگردد.
4. اخراج:خارج شدن پوکه از خزانه لوله توسط فشنگ کش.
5. پرش:پرتاب پوکه بخارج توسط فشنگ پران.

 

 

 

 

گیر و رفع گیر۱)بدنه خشاب فرورفتگی دارد یا خشاب قر شده است.
رفع گیر :خشاب را عوض کنید 


۲)فشنگ کثیف یا معیوب است .
رفع گیر :فشنگ را عوض کنید. 


۳)عدم چفت شدن (غلطکها در مقر مربوطه قرار نمگیرد. )
دستگیره آتش محکم به جلو رها نشده است.
رفع گیر :مجددا دستگیره ها را به عقب بکشیدو رهاکنید.
 

انواع مهمات ژ-3 جنگی- رسام- آتش زا - ثاقب - جنگی واترپروف(ضد آب) - آموزشی -  گازی - گازی مخصوص پرتاب نارنجک تفنگی- جنگی ثاقب آتش زا - پلاستیکی 


برگه ناظم: سه وضعیتی" ضامن (پایین) - تک تیر(وسط) - رگبار(بالا) جدیدا ارتش ایران ژ۳ رو با برگه ناظم ۴ وضعیتی تولید می کند که حالت سه تیر(با هر بار گذاشتن انگشت هر بار بر روی ماشه سه تیر شلیک می شود)بین رگبار و تک تیر قرار می گیرد.  


قدرت نفوذ در بدن:سلاح ژ۳ در برد موثر خود که 4000 متر است بعد از اصابت گلوله به بدن شخص در هنگام خروج از بدن شخص شعاعی به اندازه ۱ متر ایجاد می کند .گلوله این سلاح می تواند با ایجاد شعاعی به اندازه یک متر از بدن ۳۰ رنجر عبور کند به همین دلیل سلاح ژ۳ به کشنده ترین سلاح انفرادی در جهان معروف است. در زمان جنگ تحمیلی ۲۰درصد موفقیت ایران مدیون سلاح ژ۳ است به همین دلایل در زمان جنگ تحمیلی عراقی ها به ژ۳ توپ ایرانی می گفتند. 


متعلقات سلاح ژ۳:
۱)سرنیزه
۲) لوله رابط مخصوص پرتاب نارنجک تفنگی
۳) جعبه تنظیف(این سلاح در بسیاری از موارد نیاز به نظافت ندارد)
۴) دوربین(از این سلاح می توان به عنوان یک سلاح تک تیرانداز استفاده کرد)
۵)دستگاه نشانه روی کار در شب
۶) انواع فشنگ ها
 

 

 

مختصات سلاح ژ۳کالیبر ۶۲/۷*۵۱ میلیمتر
نواخت تیر ۷۵۰ تا ۷۰۰ تیر در دقیقه
انرژی دهانه 290 - 300 کیلو پوند متر
برد موثر 4000 متر
برد مفید ۱۰۰۰متر
برد نهایی ۷۰۰۰متر
تعداد خان ۴ راستگرد
طول سلاح 1020 میلی متر
طول لوله 450 میلی متر
سرعت دهانه ۱۰۰۰- ۱۲۰۰ متر در ثانیه
وزن سلاح بدون خشاب ۱00/4 کیلو گرم
وزن خشاب خالی 284 گرم
وزن فشنگ 24 گرم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد